De nieuwe Consultatiefunctie GGZ van VIPLive Samenwerken is vanaf nu beschikbaar in onze regio. Deze functie is ontworpen om de geestelijke gezondheidszorg toegankelijker en efficiënter te maken.
Wat is de Consultatiefunctie GGZ?
De Consultatiefunctie GGZ stelt huisartsen en praktijkondersteuners in staat om eenvoudig en veilig vragen te stellen aan GGZ-professionals zoals psychologen en psychiaters. Dit zorgt ervoor dat professionals uit de huisartsenpraktijk en hun patiënten sneller geholpen worden.
Waarom je deze functie wilt gebruiken:
- Een GGZ-professional consulteren op het moment dat het jou uitkomt
- Binnen drie werkdagen een reactie
- Faciliteert de externe consultatie (netwerkzorg) zoals beschreven in de contractafspraken met zorgverzekeraar. De vergoeding voor de huisarts krijgt de praktijk zelf via de prestatie eHealth en consultatie.
- Drie vakgroepen waar je de vraag neer kunt leggen: psychologen, psychiaters, kaderhuisarts GGZ.
Aandachtspunten:
- De consultatiefunctie is niet voor spoedvragen
- Het is belangrijk dat je de vraag kort maar krachtig stelt zodat de GGZ-professional hier in een aantal zinnen een reactie op kan geven. Het kan voorkomen dat er een verduidelijkende vraag wordt gesteld en je op basis hiervan extra informatie geeft, maar het is niet de bedoeling dat de consultatiefunctie wordt gebruikt als chatfunctie
- De praktijk is verantwoordelijk voor het voldoende informeren van patiënt, toestemming van patiënt, afspraak over terugkoppeling naar patiënt. Toestemming kun je vastleggen in het HIS door dit te noteren in de SOEP-regel of door de patiënt om een handtekening te vragen in een toestemmingsformulier. De RHOGO ondersteunt hierin met het volgende format voor een toestemmingsformulier
- Je kunt ervoor kiezen om de consultatie anoniem in te sturen
Hoe gebruik je de Consultatiefunctie GGZ?
- Open VIPlive
- Start consultatie
- Selecteer persoon of vakgroep
- Vul alle consultatiegegevens in en voeg eventueel relevante bijlages toe
- De standaard set aan medische gegevens worden meegestuurd
- Controleer de consultatie
- Verstuur de consultatie
- Bekijk de status en antwoorden
Voor meer gedetailleerde informatie kun je de volledige handleiding raadplegen via de onderstaande button: